Субота, 5 Жовтня, 2024

Аеропорт “Вінниця”: особливості, історія, трагічне продовження

Аеропорт “Вінниця” у Гавришівці ще називали повітряними воротами Поділля. Географічно він був розташований не дуже далеко (всього за 7,5 км) від обласного центру, але все ж ближче до села Гавришівка, пише сайт vinnytsia-future.com.ua. Далі аналізуємо його унікальність і історію, не оминаючи тему інноваційності цієї споруди і її подальших перспектив.

Особливості

Вінницький аеропорт до російсько-української війни був єдиним активним у всій центральній Україні. Заявляли: аналогів немає в радіусі 200 км. Тобто у 2010-ті рокі не було інших аеропортів, де б був міжнародний пункт пропуску і де б обслуговувались сучасні повітряні судна А320 та В737-800.

Місце розташування аеропорту цікаве, зокрема, тим, що неподалік є індустріальний парк. Злітно-посадкова смуга мала параметри 2500х42 м. Об’єкт міг цілодобово приймати  повітряні судна індексу 6 категорії 4D і нижче. Можливі напрями сполучення – Україна, Європа, Близький Схід. 

Важливі зміни

Після реконструкції 2016 року на сайті Вінницького муніципального центру інновацій заявлялося, що пропускна спроможність аеровокзального комплексу складає 400 чоловік на годину, а його накопичувач має місткість до 150 чоловік. Був також облаштований пункт пропуску через державний кордон. Персонал служби авіабезпеки було відібрано і сертифіковано згідно з вимогами ICAO – Міжнародної організації цивільної авіації. Ще одна особливість, яка заслуговує увагу, – створене у цьому ж році нове багажне відділення, обладнане транспортером.

Транспортне сполучення

Від аеропорту до траси, де ходить міський транспорт, відстань становить 3 км. Якщо їхати автомобілем по Немирівському шосе, потрібно завернути на відгалуження, яке веде до летовища. Також курсував автобусний маршрут № 33, який доставляв пасажирів на конкретні рейси.

Історія 

Історія аеропорту “Вінниця” ділиться на кілька етапів. Це радянський період, а також роки незалежності – до реконструкції 2008 року і після.

  • 1969 рік. Ще за часів СРСР тут розпочалося будівництво злітної смуги завдовжки 2500 метрів.
  • 1982 р. Аеропорт було відкрито, але нормально розпочав свою роботу він з 1983-го. У той час на підприємстві працювало більше 800 осіб, а парк нараховував близько 90 одиниць автотехніки. За один день звідси відправлялось у середньому близько 50 авіарейсів.
  • З приходом незалежності аеропорт занепав. До 1992 року тут ще все “гуділо”, а з 1993-го настав практично повний штиль. Регулярні рейси до 1999 р. ще відбувались, а потім певний час були лише разові і чартерні. Деколи споруду у Гавришівці використовували військові.
  • У 2008 р. наступає новий етап, бо влада міста організувала масштабну реконструкцію комплексу і злітно-посадкової смуги. Аеропорт отримав статус міжнародного і право обслуговувати регулярні рейси. Створена і почала працювати зала прикордонного та митного контролю. Часто летовищем користалися хасиди, які щороку прибувають до кількох українських міст, пов’язаних з історією євреїв. Цього року аерпорт час від часу приймав чартерні рейси “Вінниця – Тель-Авів”. Також отримана ліцензія на обслуговування пасажирських перевезень усередені країни.
  • 2010 р. Летовище прийняло перший літак, що здійснював авіарейс за маршрутом Вінниця – Лодзь – Вінниця. На його борту була делегація з польського воєводства Лодзь.
  • 2016 р. Відремонтовано будівлю аеровокзального комплексу. Аеропорт приймає авіарейси внутрішнього і міжнародного масштабу, як регулярні, так і чартерні.
  • 2018 р. Завдяки компанії МАУ розпочалися рейси Бориспіль – Вінниця з рекордно коротким маршрутом – лише приблизно 200 км. У результаті пасажиропотік склав рекордні для міста 60 тисяч.
  • 2019 р. Кабмін ухвалив рішення реконструювати аеропорт.

Трагедія 2022 року

Історія могла мати оптимістичне продовження, але втрутилася війна. Обстріл з боку Росії 6 березня 2022 року призвів до того, що летовище, а також адміністративна будівля були повністю знищені. Тоді на аеродромі зайнялася пожежа – горів склад із паливно-мастильними матеріалами. Також у результаті обстрілу загинуло 10 людей. Для проведення рятувальних робіт від ДСНС було задіяно 143 людини особового складу і 23 одиниці спецтехніки.

Перспективи відновлення

Ця трагічна ситуація в жодному разі не означає, що історія аеропорту “Вінниця” в Гавришівці завершена назавжди. Усього через рік, у 2023-му, стали обговорювати можливість відновлення цього стратегічно важливого об’єкту. Повідомлялося, що на “воскресіння” будівлі аеропорту, створення інженерних мереж і реконструкцію злітно-посадочної смуги потрібно приблизно 3,4 мільярди гривень. Вінницька влада заговорила про програму відновлення, але для її реалізації потрібно було зібрати кошти і знайти слушний момент. Говорячи про можливість відновлювальних робіт, не можна відкидати питання безпеки, актуальне для країни, що перебуває в стані війни.

Тож історія аеропорту в Гавришівці – наочний приклад того, що в таких об’єктів теж бувають свої злети й падіння. А вже чого більше – залежить часто від зовнішніх чинників, на які ми не завжди можемо вплинути.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.